Thai Green Curry cu vita


thai-beef-green-curry.jpgTailanda imi va ramane permanent in suflet. Descoperirile culinare facute acolo mi-au schimbat felul in care am privit gatitul. Bineinteles ca exista comentarii de genu’: „Baaaa, tu ai mers in Tailanda si imi povestesti de mancare? Povesteste-mi despre masaj, despre fetite!”. Ei bine, nu pe blogul meu.

Am observat ca gatitul a devenit o moda. Si poate ca si blogul asta al meu ar parea asa. Dar… cand m-am intors in 2004 din Thailanda, mi-am dorit sa impartasesc cu prietenii mei ce am gustat acolo si asa a inceput totul. Fara niciun gand de genul ca ar fi trendy, ca ar fi hip! Dovada e ca am inceput blogul asta 4 ani mai tarziu.

Cred ca postul asta ar putea fi numit simplu Thai Curry pentru ca dupa ce incepi sa intelegi ce se asteapta de la un curry stii si singur cum trebuie si vrei sa il prepari. Pana una-alta, am sa incerc sa structurez posturile mele pe culori si pe tipuri de carne.

Daca ar fi sa vorbesc despre bucataria thai intr-o sintagma, as alege „Diversitate armonioasa”. Diversitate de culori, diversitate de gusturi, diversitate de ingrediente. Probabil ca s-ar putea spune asta despre orice bucatarie asiatica; nu vreau sa para un truism, asa ca va rog sa ma suportati si sa nu ma criticati pentru alegerea cuvintelor. Totusi, cand vad oferta restaurantelor tailandeze din Bucuresti, ma simt bine sa sustin bucataria thai in detrimentul celei chinezesti.

Exista 3 tipuri mari de curry culoarea fiind data de culoarea condimentelor:

  • verde
  • rosu
  • galben

Eu am ales in seara asta sa fac un curry verde cu vita. Chiar daca curry-urile se pot face cu orice fel de carne, prefer carnea de vita de multe ori. Pentru aroma ei.

Reteta pentru 3-4 persoane:

  • 300 grame muschi/vrabioara de vitel/manzat/vita taiata in felii de ½-1 cm grosime.
    • Ingrediente pentru marinat vita:
      • 1 lingura ulei de soia
      • 1 lingura ulei de masline, de orez sau de boabe de struguri
      • putin piper negru, proaspat macinat
  • 1 cutie (420 ml) de lapte de nuca de cocos
  • 1 lingura ulei de masline
  • 4-6 lingurite pasta de curry verde (in functie de cat de iute suporti)
  • 3 catei de usturoi – tocati marunt
  • 1 ardei gras verde – taiat felii pe lung (in engleza, termenul este julienned)
  • 1/2 dovlecel – taiat in semilune subtiri de 1 cm (ca substitut pentru vinetele tailandeze care nu se gasesc la noi)
  • 2 cm de radacina de ginger – taiat subtire (in forma de bete de chibrit)
  • 1 lingurita suc de lime
  • Optional, dar recomandat: 1 tija de lemongrass, strivita cu latul cutitului si taiata in bucati de 2 cm, pe diagonala
  • Optional: 1-2 frunze de kaffir lime rupte in bucati
  • Optional: 5-6 frunze de busuioc proaspat tocate sau rupte in bucati.
  • 150 grame orez cu bob lung
  • Cum se face:

    1. Taie vita si pune-o la marinat in frigider, in timp ce pregatesti restul de ingrediente. Ar fi bine sa stea la marinat cel putin o ora dar nu e obligatoriu.
    2. Dupa ce ai pregatit ingredientele, incinge un wok la foc mare si stir-fry-eshte vita, vreo 3-4 minute, pana cand carnea nu mai e roz. Eu nu mai adaug ulei, il las pe cel din marinata. Pune vita deoparte pentru a o adauga mai tarziu. Recomand sa rastorni continutul tigaii pe un servetel pentru a se absorbi uleiul. Astfel vei pastra cantitatea totala de ulei la un nivel scazut si de-asemenea, in momentul in care vei pune vita la loc in curry, culoarea curry-ului nu va fi afectata de culoarea maronie a sosului ce se lasa in urma prepararii vitei. Incerca sa te abtii sa mananci toata carnea pana la final, sa iti mai ramana ceva de pus si in curry.
    3. Curata wok-ul si incalzeste o lingura de ulei la foc mediu. Mi se pare o idee buna sa pui putine boabe de mustar.
    4. Adauga pasta de curry si amesteca in permanenta, maxim un minut.
    5. Adauga gingerul si usturoiul amestecand in continuare maxim un minut. Aroma gingerului se va ridica placut in aer.
    6. Adauga laptele de nuca de cocos si amesteca la foc mare. Imediat ce incepe sa fiarba, da focul la mediu. Nu trebuie sa fiarba prea mult pentru ca astfel se separa laptele de crema si rezultatul final va fi un curry apos. Si credeti-ma ca arata oribil si gustul e mai nasol.
    7. Dupa 3-4 minute, adauga sosul de peste, ardeiul si dovlecelul.
    8. Dupa alte 3-4 minute adauga carnea de vita.
    9. Dupa 1-2 minute adauga sucul de lime. Daca ai frunze de Kaffir Lime si lemongrass, poti sa le pui tot acum, odata cu sau in loc de sucul de lime.
    10. Dupa 5 minute il poti servi. Cand ai inchis focul adauga busuiocul proaspat.
    11. Intre timp pregateste orezul.

    Serveste curry-ul peste orez.Cu timpul te vei obisnui sa dozezi proportia de orez si curry la tine in farfurie. Recomand sa mananci cu lingura, nu cu furculita, pentru ca astfel nu pierzi partea lichida a curry-ului.

    2 responses to this post.

    1. Posted by victor on Ianuarie 10, 2010 at 12:46 pm

      am deschis magazin de specialitati din intreaga lume sint un adept al shimbari culinare a romanilor poti gasi cele mai bune lucruri toate incercate de mine ca bucatar din intreaga lume unde am calatorit
      magazinul este in cluj str marinescu nr 25
      iar spiritul thai e ca la el acasa la mine in magazin

      Răspunde

    2. Posted by oana on Noiembrie 15, 2010 at 9:45 am

      super! o sa trec sa vad ce bunatati ai la magazin, si ca sugestie, daca tot esti fan al bucatariilor internationale ai putea sa aduci si produsele Asian Home Gourmet (momentan nu am gasit decat online)…

      Răspunde

    Lasă un răspuns

