Tom Yum Gai


tom-yum-gai-1.jpg

Si asa vine si reteta supei pe care o indragesc cel mai mult. Este cea mai surprinzatoare supa care am intalnit-o vreodata. Varianta pe care am mancat-o in Tailanda e cea cu creveti (Tom Yum Goong) dar aici, acasa, am preferat sa o fac cu pui pentru ca mi-e mai usor. Nu gasesc creveti proaspeti pe langa mine insa voi posta si Tom Yum Goong in curand.

Aceasta supa reprezinta o imbinare divina a gusturilor: e iute, e acra, e sarata, dar totul se impleteste armonios in farfuria ta. In orice loc ai citi despre supa asta vei gasi un astfel de comentariu. Eu iti zic ca, intr-adevar, asa e.

Nu e usor sa gasesti aceasta balanta perfecta si m-as bucura enorm sa ii dati o sansa, in caz ca nu va iese din prima. Eu am dat multe rateuri si probabil ca voi mai da, insa azi am avut pentru prima oara aproape toate ingredientele care pana acum imi lipseau.

Reteta (pentru 3-4 persoane):

  • 4-5 cani de apa
  • o bucata de ginger (4 cm lungime) curatat, presat cu latul unui cutit si taiat bucati mari – ar fi bine sa fie cat mai proaspat
  • vreo 100 gr. ciuperci Pleurotus (la buna recomandare a lui Chef), curatate si taiate felii sau bucati
  • 250 gr. piept de pui, taiat in fashii subtiri de 1 cm.
  • 2-3 linguri Sos de Peste (Fish Sauce)
  • frunze de kaffir lime rupte in bucati
  • 3 tije de lemongrass, presate cu latul unui cutit si taiate in bucati de 1 cm lungime, un pic pe diagonala.
  • 1-2 lingurite suc de lime
  • 2-3 ardei iuti asiatici striviti cu latul unui cutit (proaspeti sau uscati). Daca vreti sa fie mai putin picanta, scoateti in prealabil samburii si „venele” ardeilor.
  • 2-3 cepe verzi  tocate (sau 1-2 cepe de tip shallot tocate – eu nu am gasit pana acum)
  • Optional: ½-1 lingurita de pasta de tamarind diluata in 2 linguri de apa calda.
  • frunze proaspete de coriandru (pentru ornat).

Cum se face:

  1. Pune apa la fiert impreuna cu gingerul, lemongrassul si frunzele de kaffir lime. Cand incepe sa fiarba, se va ridica un miros placut, acrisor.
  2. Reduce focul la mediu, adauga puiul, sosul de peste si pasta de tamarind diluata si fierbe 10 minute.
  3. Adauga  ciupercile, ardeiul iute si sucul de lime si fierbe inca 5 minute.
  4. Serveste-o fierbinte, ornata cu frunze de coriandru. Va recomand sa o serviti in portii mici (farfurii asiatice), nu ca pe o ciorba romaneasca, pentru ca e bine sa se pastreze fierbinte.

Nota: Am pus reteta acum, pentru ca am preparat supa asta aseara. A fost un sem-rateu: a iesit si prea acra (am pus 1 lingura de pasta de tamarind) si prea iute (am pus 4 ardei iuti) astfel ca aici am ajustat un pic reteta din ochi. E posibil sa o mai ajustez cand o sa fac data viitoare (cred ca weekendul asta) dar cred ca asa cum e scrisa acum, e bine. Oricum, va tin la curent. Si o sa schimb si poza!

7 responses to this post.

  1. Posted by maria on Martie 27, 2008 at 10:58 pm

    aham…pana la urma tot trebuie ajustat din ochi:P
    foarte interesante retetele tale…te imbie sa le incerci,,,
    bafta la gasirea cantitatilor potrivite…si spor la gatit,

    Răspunde

  2. @maria. multumesc! si, intr-adevar, toate trebuie ajustate din ochi; eu am ajuns greu la „performanta” asta. imi pare rau ca nu am inceput blogu’ asta mai demult ca sa povestesc si esecurile lamentabile. cred ca ar fi fost haios!

    Răspunde

  3. Am incercat reteta si weekendul asta. A iesit destul de buna; un invitat a spus ca parca simte ca lipseste ceva insa nu stie ce;). Dar a mai cerut o portie deci nu a fost chiar grav. Si eu simt ca parca a lipsit ceva dar poate sa fie si din cauza ca a fost mai greu sa ajustez cantitatile pentru 10 persoane.

    Răspunde

  4. Posted by ramona on Iulie 21, 2008 at 5:38 pm

    Pai Scorillo, stiu ce ai uitat tu la reteta, ca mie imi iese de milioane. In cele 4-5 cani de apa fierte trebuie sa pui un cub de Delikat. Incearca si spune-mi daca nu-i asa😉

    Răspunde

  5. @ramona. multumesc mult pentru comentariu si pentru sfat. am sa tin cont insa iti recunosc ca sunt un pic reticent. nu zic ca nu ar iesi buna insa in cazul ala despre care vorbesc, parca nu Delikatul ii lipsea. poate ca nu am de unde sa stiu pentru ca nu am folosit niciodata Delikat in supa asta.
    in general imi iese buna, dar eu sunt parca mult prea pretentios cu mine insumi.

    Răspunde

  6. @ramona. oricum trebuie sa mai fac supa d’asta ca mi-e asa de draga… bine ca mi-ai adus aminte;). si daca stau sa ma gandesc bine, un cub de delikat n-are cum sa strice;)
    a inceput sa imi ploua in gura!🙂

    Răspunde

  7. Posted by roberta on Noiembrie 12, 2009 at 7:11 pm

    super reteta si blogul! felicitarile mele, te-am votat din prima zi de vot , eu nu sunt la aceasta categorie si ce ai tu aici mi-a placut mie cel mai mult.Te astept si pe la mine epurasha2bb mai ales la sectiunea pentru copii unde tu nu esti.O sa-ti placa cu siguranta !multumesc

    Răspunde

Lasă un răspuns

