Filetto al pepe verde – tentative


Tin minte ca uram vita din tot sufletul meu de copil, cand eram mic. Mestecam la carnea aia de vita din ciorba vreo 10 minute pana cand renuntam si o aruncam. Nu puteam sa inghit chestia aia. Si, astfel, mult timp am ignorat-o. Pana cand un prieten mi-a explicat cum merge treaba. Cum depinde de portiunea de carne pe care o mananci si de felul cum o marinezi, cum o prepari. Si am riscat un filetto al pepe verde la restaurant. Sunt aproape 8 ani de-atunci. Cred ca intr-o perioada de 2 ani am mancat 100 de astfel de filetto. Sa recuperez. Si pot sa spun ca cu acest filetto al pepe verde am iesit in lume pentru prima oara. Am inteles ca ideile preconcepute in ceea ce priveste mancarea sunt de surmontat. Orice retineri venite din copilarie fata de mancare trebuie uitate: fie ele despre carnea de vita, spanac, peste (crud sau gatit).   

Daca e sa vorbim despre cum fac eu friptura de vita acasa… trebuie sa vorbim acum, la inceput.

Folosesc tigaie din-aia care se vrea sa fie folosita ca gratar. Incalzeam acea tigaie la maxim (pana aproape incepe sa scoata fum) si puneam bucatile de vita asa cum erau ele (fara nimic) cam 3 minute pe fiecare parte. Inca nu stiu sa spun cand e facuta bine sau mediu sau in sange. Ce stiu este ca se intoarce doar o singura data si ca dupa ce-ai intors-o in momentul in care apare sangele la suprafata poate fi considerata facuta.

23 aprilie 2008:

Am avut doua bucati de manzat de vita de la Mega Image (400 gr)
Am incalzit tigaia-gratar la maxim. Am pus untul care a inceput instantaneu sa sfaraie. Am pus bucatile de mnanzat – tot untul ala s-a inegrit si sarea ca toti dracii peste tot. Untul topit se ascundea prin santurile tigaii. Nu mai tin minte exact cat le-am lasat (oricum, maxim 4 minute pe fiecare parte) , dar au iesit talpa. Exact ca vita pe care o uram.
Apoi am facut sosul: am pus coniacul peste untul ramas in tigaie. Cred ca a sarit o picatura pe focul de la aragaz asa ca coniacul din tigaie a luat si el foc. Ar fi trebuit sa ia foc insa as fi vrut sa pot controla momentul ala. In cazul asta, m-am speriat tare. Flacara s-a ridicat pana la hota. Dupa ce s-a stins flacara, am pus smantana. Am folosit smantana 12% de la Danone – din cauza ca era smantana de-aia fermentata, s-a branzit!  Gustul era oribil (se simtea acreala smantanii), arata oribil (imaginati-va un sos branzit)
Concluzia… Esec total!

13 mai 2008:

Am cumparat steak Chateubriand de la Mega Image (262 grame – 27,99 lei/kg). Chateaubriand cica e cea mai frageda taietura de carne din toata vita. Partea care se numeste Chateaubriand dintr-o vita ajunge doar pentru 2 persoane la o masa (asa zice wikipedia, nu eu). Bun de tot.

Nu am mai folosit tigaia-gratar ci o tigaie normala, cu teflon. Am topit un pic de unt la foc mic, am marit focul la maxim si am pus fileturile. Le-am tinut cate 3 minute pe fiecare fata fara sa le intorc intre timp. Prima fata parea mai putin „arsa” din cauza ca inca nu se incinsese tigaie. Cealalta parte parea mai fripta dar nu rau. Per total a fost bun, a iesit medium-done, dupa parerea mea. 
Sosul… bunicel, dar s-a simtit coniacul si nu era prea aromat. Nu s-a mai branzit. Chiar daca reteta nu spunea, eu l-am mai tinut vreo 30 de secunde la foc mic dupa ce am amestecat smantana cu cognacul si piperul. Lipsesc ingrediente… mai caut.

Concluzia… se poate si mai bine

… va urma… 

Reteta (pentru 2 persoane) – nu e finala:

  • 2 fileturi de vita/vitel, de 100 – 150g fiecare (bineinteles ca depinde de felul in care mananca fiecare. pentru mine e ok  atat)
  • ½ pahar (60 ml) cognac
  • 20 gr unt nesarat
  • 1 pahar (125 ml) smantana pentru gatit
  • 4 linguri piper verde. (poti folosi si piper rosu daca vrei sa arate bine in poza)
  • ½ lingurita sare de mare (sau dupa gust)

Cum se face:

  1. Macina 3 lingurite de piper intr-un mojar.
  2. Topeste untul la foc mic si apoi mareste focul la maxim.
  3. Dupa 30 de secunde pune carnea in tigaie. Las-o 3 minute pe o parte si doar apoi intoarce-o pentru inca 3 minute. Nu ai voie sa mai umbli la carne intre timp. Timpii astia sunt pentru friptura facuta medium.
  4. Scoate-le din tigaie si tine-le intr-un castron incalzit (un vas de de-ala de sticla rezistenta la foc e OK)
  5. Toarna cognacul in tigaie din care ai scos filetu’ si da-i foc cu un chibrit. Amesteca usor pana cand flacara sa stinge. Ai grija ca o sa faca flama destul de mare.
  6. Adauga incet smantana amestecand usor si piperul (si cel macinat si cel intreg). Nu se mai pune pe foc.
  7. Adauga sare, dupa gust.
  8. Se pune sosul peste fileturi, in farfurie.

Lasă un răspuns

