Samosa


E timpul pentru India. Pentru ca aromele sunt atat de deosebite, mi s-a parut interesant sa incerc sa fac preparate indiene acasa… Si astfel am inceput sa caut retete, sa citesc despre ingredientele folosite. Am inceput prin a pregati pudra garam masala, un amestec de ingrediente specific Asiei de Sud care se foloseste in foarte multe retete. Pentru ca un prieten dintre cei cu care petrec in fiecare weekend mi-a zis ca ii plac samosele si vazand ca garam masala se foloseste la samose, am zis sa incerc. Am incercat de doua ori saptamana trecuta. Ne-am intalnit aseara si pentru ca ceea ce aveam in plan sa pregatesc ar fi implicat un dezastru in bucatarie, am ales sa ies in lume cu samosa.

Samosa (pentru cine nu stie) e un snack foarte des intalnit in Asia. La noi, s-ar numi pateuri😉. De obicei au forma triunghiulara si umplutura poate fi pentru vegetarieni sau pentru non-vegetarieni. Samosa nu se limiteaza numai la bucataria indiana, apar tot felul de variante in mai-toate bucatariile asiatice. Asa ca variantele propuse aici nu vor fi neaparat indiene si as dori sa nu supar pe nimeni ca le-am pus pe toata in acelasi post. Inca o diferenta fata de reteta traditionala, este ca eu prefer sa le coc la cuptor in loc sa le prajesc in ulei. Am incercat o data sa le prajesc in ulei si am umplut toata bucataria de stropi.

Eu am ales aseara 2 retete pentru vegetarieni (chiar daca nici unul dintre noi nu e vegetarian).

Varianta 1 – mai aproape de traditional (pentru vreo 20 de bucati):

  • 20 grame unt nesarat
  • 1 cartof mediu-mare (cam 200 gr), curatat si taiat cubulete.
  • 1 ceapa rosie (asta daca nu ai asa-numitele shallot – eu nu am gasit in Romania)
  • 2 catei de usturoi, tocati marunt
  • 1 cm ginger, curatat si dat pe razatoare
  • ½ lingurita de boia de ardei iute
  • 75 gr. mazare (daca e congelata, decongeleaz-o in prealabil)
  • 1 lingurita de suc de lamaie sau de lime
  • ½-1 lingurita de sare de mare  
  • 1-2 lingurite de garam masala 
  • 1 lingurita de frunze de coriandru, tocate marunt
  • 20 foi de placinta (10cm x 5cm). Daca gasiti foi speciale de samosa in Bucuresti, va rog sa imi spuneti si mie ca vreau sa vad daca e vreo diferenta. 

Cum se face:

  1. Fierbe cartoful in apa sarata, scoate-l din apa si pune-l deoparte.
  2. Topeste untul la foc mediu-mic si caleste ceapa, gingerul si usturoiul pentru 4-5 minute (aveti grija sa nu se arda).
  3. Adauga boia de ardei iute si amesteca 1 minut.
  4. Adauga cartoful fiert, mazarea si garam masala.
  5. Amesteca si preseaza combinatia cu o lingura de lemn sau cu o ustensila de facut piure. Nu trebuie sa il faci piure, pur si simplu, trebuie pasata un pic.
  6. Opreste focul si lasa-l un pic la racit.
  7. Adauga coriandrul, sucul de lamaie si sare si amesteca.

Varianta 2 – cu iz thai (pentru vreo 20 de bucati):

  • 2 linguri de ulei de masline extra virgin
  • 1 cartof mediu-mare (cam 200 gr), curatat si taiat cubulete.
  • 1 ceapa rosie (asta daca nu ai asa numitele shallot – eu nu am gasit in Romania)
  • 2 catei de usturoi, tocati marunt
  • 4 linguri de lapte de nuca de cocos
  • 1 lingurita de pasta de curry thai (rosu sau verde)
  • 75 gr. mazare (daca e congelata, decongeleaz-o in prealabil)
  • 1 lingurita de suc de lime
  • ½-1 lingurita de sare de mare (ai si alternativa 1 lingurita de fish sauce, daca nu esti vegetarian)  
  • ¼-½ lingurita de piper negru proaspat macinat (sau… dupa gust) 
  • 20 foi de placinta (10cm x 5cm).  

Cum se face:

  1. Fierbe cartoful in apa sarata, scoate-l din apa si pune-l deoparte.
  2. Incalzeste uleiul la foc mediu-mic si caleste ceapa si usturoiul pentru 4-5 minute (aveti grija sa nu se arda).
  3. Adauga cartoful fiert, laptele de nuca de cocos, pasta de curry, mazarea si sucul de lime.
  4. Amesteca si preseaza combinatia cu o lingura de lemn sau cu o ustensila de facut piure. Nu trebuie sa il faci piure, pur si simplu, trebuie pasata un pic.
  5. Adauga sare (sau fish sauce) si piper dupa gust si lasa-l inca 2-3 minute pe foc.
  6. Opreste focul si lasa-l un pic la racit.

Pentru ambele variante…:

  1. Pune o foaie de placinta pe blatul de lucru.
  2. Unge-o cu foarte putin ulei si pune o lingurita de mixtura pe foaie, in asa fel incat sa poti indoi un colt, pe diagonala, pentru a forma un triunghi. Continua sa indoi acest triunghi, pastrand aceeasi forma, pana cand ajungi la capatul foii. Umezeste capatul foii cu putin ulei ca sa il poti lipi, sa nu stea liber. O sa fie fun! (sunt mai multe variante pentru unsul asta: ulei, ou batut, pasta de faina – faina amestecata in apa) 
  3. Pune samosele pe o tava, pe o hartie de-aia speciala de gatit si introdu tava in cuptorul pre-incalzit la 220 grade/treapta 7 la cuptorul cu gaz. Pe raftul din mijloc.
  4. Tine-le 15 minute sau pana cand devin aurii si crocante, fara sa se arda.
  5. Lasa-le 3-5 minute la racit, inainte de a le servi.  

4 responses to this post.

  1. Posted by edelia on Octombrie 4, 2008 at 9:13 pm

    Vara asta am lucrat in SUA, intr-un restaurant indian. Sunt curioasa daca exista vreun restaurant indian pe aici? M-as duce sa incerc, sa vad diferenta. Mancarea indiana este intr-adevar foarte gustoasa..imi va fi dor. Eu mi-am adus niste masala pentru ceai. Dar as incerca sa fac si niste samosa. Acolo aratau ca niste piramide. Si Butter Chicken merita incercat…

    Răspunde

  2. @edelia: iti recomand Karishma (http://www.karishma.ro). Mai nou au chelneri indieni. Samosele acolo sunt mai mari decat ce am facut eu (si mai bune! ). Alte restaurante sunt: Taj (http://www.tajrestaurant.ro) e bun si poti cumpara si mirodenii original indiene si (in aceeasi zona cu Karishma) Haveli la care nu am fost niciodata dar e dupa colt fata de consulatul Indiei (sau ceva de genul asta).

    Răspunde

  3. Multumesc! O sa ajung prin Bucuresti la inceputul lui decembrie, si dupa ce incerc..va voi spune impresiile😀

    Răspunde

  4. Posted by alina on Noiembrie 4, 2010 at 7:36 pm

    nu e neaparat sa ajungi in bucuresti pentru restaurante indiene, poti comanda de pe internet condimente si apoi gatesti la tine acasa. eu am gasit la http://www.asianhomegourmet-online.ro/gama-de-produse/condimente-indiene-38.html si chiar mi se pare mai buna mancarea indiana gatita de mine acasa decat cea din restaurante!

    Răspunde

Lasă un răspuns

