Stir-fry de vita


 

In sfarsit… am mai facut ceva thai…

Recunosc ca nu mai stiu cum ar trebui sa fie un stir-fry thai fata de unul chinezesc. Niciodata nu mi-a iesit acasa un stir-fry asa cum il tineam minte pe cel din Tailanda. Imi lipsesc niste ingrediente probabil. Sau nu stiu ca trebuie sa le folosesc pe unele pe care le am. Altfel, cred ca am dat de vreo doua ori peste cate un stir-fry bun la cele doua restaurantele tailandeze din Bucuresti insa banuiesc ca nu o sa imi spuna reteta.

Nu stiu sa existe vreun echivalent pentru stir-fry in romana. Este un mod de preparare a ingredientelor: legumele sau carnea se pripesc in wok in foarte putin ulei la foc iute in asa fel incat legumele se pastreaza tari iar carnea iese foarte frageda.

Acum ceva timp am facut stir-fry-ul asta din poza… dupa o pauza de cel putin 9 luni. A iesit destul de OK si din cauza asta il postez. Combinatia de legume nu este importanta, puteti sa va folositi imaginatia. Cu cat mai multe culori, cu atat mai bine. Reteta e cu vita, pentru ca imi place mie vita. Poate fi si cu orice fel de carne.

Important! Pentru ca totul trebuie sa fie foarte rapid in prepararea stir-fry-ului, va trebui sa ai toate ingredientele pregatite inainte sa te apuci de tigaie.

Reteta (2 persoane):

  • 300 gr. carne de vita taiata pentru stir-fry, marinata cel putin 30 de minute cu:
    • 1 lingurita de sos de peste
    • 1 lingurita de sos de soia
    • 1 lingurita de ginger ras (sau praf)
    • 1 lingurita de boabe de coriandru macinate
    • 1 lingura de ulei de masline sau de struguri
  • 1 lingura de ulei de boabe de struguri (pentru ca re punctul de ardere mai ridicat decat uleiul de masline)
  • 1 ardei gras verde/galben/rosu, taiat fasii
  • 1 ceapa rosie sau alba taiata in 8 wedges
  • 2 catei de usturoi, tocati marunt
  • 1 tija de telina taiata in forma de bete de chibrit
  • 1 morcov, taiat in forma de bete de chibrit
  • 1-2 frunze de varza chinezeasca, taiata bucati 
  • 1 ardei iute, tocat marunt. Daca il vrei mai putin iute, renunta la semintele si nervurile ardeiului. Daca vrei mai iute, mai pune unul. Cu tot cu seminte.:P
  • 1 lingura sos de peste
  • 1 lingura sos de stridii (oyster sauce)
  • 1 lingura sos de soia
  • 1 lingurita de zahar (brun sau alb)/1 lingurita de miere
  • cateva frunze de coriandru pentru ornat

Cum se face:

  1. Amesteca sosul de peste, sosul de stridii, sosul de soia, si zaharul intr-un bol pana cand zaharul se dizolva. Daca pui miere, pur si simplu le amesteci pana cand continutul din bol devine omogen.
  2. Pune uleiul la incalizit la foc mare.
  3. Adauga 1 ardei iute si usturoiul si amesteca in continuu 30 de secunde.
  4. Adauga pe rand legumele, mai intai cele cu  textura mai dura (morcov, telina-apio), amestecand in continuu cam 2 minute
  5. Adauga ceapa si ardeiul amestecand in continuu inca 2 minute.  
  6. Daca il vrei iute, acum trebuie sa mai adaugi si celalalt ardei iute. Cel de la inceput s-a difuzat in ulei. 
  7. Adauga sosul si amesteca in continuu inca un minut.
  8. Rastoarna legumele intr-un castron.
  9. Cu putin ulei de boabe de struguri in acelasi wok, prepara vita dupa metoda stir-fry. E important sa le prepari in loturi de cam 150 grame, pentru a evita aglomeratia din tigaie. Astfel, vita se va face intr-adevar repede. Se amesteca in continuu maxim 2 minute per calup si se pune deoparte pana cand se prepara si celelalte calupuri.
  10. Se pun legumele si vita inapoi in wok si se amesteca la foc mare, 1 minut
  11. Se serveste imediat pe un pat de taitei fierti de orez sau fara nimic.
  12. Se orneaza cu frunzele de coriandru si se serveste imediat.

4 responses to this post.

  1. Posted by ralucap on August 15, 2008 at 8:23 pm

    Pentru ca am vazut ca ai multe retete faine, iar la unele pot da chiar sugestii utile, simt ca trebuie sa postez😛
    Azi am facut si eu o mancare stir-fry dar de pui. Am vazut ca ai si tu aici o mancare de tipul asta, si ziceai ca parca lipseste ceva. Cred ca o propunere pot sa fac eu: exista un fel de sos/amestec, sa ii zicem, care da o aroma foarte speciala la felul asta de mancare. Am dibuit ce e si in randurile urmatoare detaliez:

    – daca faci acest fel cu legume proaspete(ceea ce-i si recomandat), nu arunca maciuliile de la ardeii grasi. Scoate toate semintele de pe ele si pune-le intr-o farfurioara. De la 4 ardei scoti cateva seminte. Daca vrei sosul picant, poti sa faci acelasi lucru si cu ardeiul iute.
    – toaca bine 2-3 catei de usturoi.
    – in wok/tigaia curata de gatit, pune la incalzit la foc mediu vreo 2 linguri de ulei.
    – pune in acest ulei la prajit semintele de la ardei, impreuna cu usturoiul. mai poti adauga si jumatate de lingurita de boia dulce.
    – lasa sa se prajeasca pana semintele capata culoare aramie.

    Pune tot acest amestec peste felul de mancare. Va capata un gust minunat, iar semintele crocante vor da o textura foarte interesanta mancarii.

    Daca te decizi sa incerci felurile de mancare stir-fry impreuna cu acest amestec, sa imi zici te rog cum ti-a iesit si daca asta era unul din ingredientele lipsa.

    Răspunde

  2. @ralucap: categoric voi incerca! daca asta e ce lipseste, fii sigura ca ai facut un om fericit.

    Răspunde

  3. Salutare!
    In opinia mea un ingredient interesant este si uleiul de susan prajit. Am vazut pe la noi dar e foarte scump! (la Carefor am vazut 50lei 250 ml). La Londra e cam o lira!
    La sfarsit pui putin de tot in tigaie … si ii da un gust aparte … nu stiu cum sa iti explic, zici ca carnea a fost facuta oarecum la gratar!

    Răspunde

    • Ai dreptate cu uleiul de susan prăjit. Faza e că la ora cand am pus articolul avusesem niste rateuri cu el si de-aia nu l-am menţionat la reţetă: puneam prea mult. Mai târziu am reluat folosirea lui şi puneam într-adevar foarte puţin. Mare diferenţă! Cred că ăsta era ingredientul lipsă.

      Va trebui să adaug în reţeta prezentă aici şi când fac data viitoare poate îi fac o poză mai frumoasă.

      Răspunde

Lasă un răspuns

