Tortellini al forno


Cand a aparut la noi pe piata Trattoria Il Calcio mergeam destul de des pe-acolo. Dupa o perioada in care am mancat numai Filetto al Peppe Verde am trecut pe altceva: tortellini al forno. Sunt sigur ca cei care ati mancat des acolo ati vazut cat de popular era acest fel de mancare. Pe atunci nu aveam niciun gand sa ma bag in bucatarie sa gatesc. Pe-atunci vroiam doar sa savurez si, mai ales sa fiu servit. Acum 4 ani, cand a inceput bucataria sa devina cea mai importanta camera din apartamentul meu, mi-am zis ca vreau sa fac si eu neaparat tortellini al forno ca la Trattoria in Calcio. Da’ eu pe-atunci eram prea preocupat de bucataria tailandeza ca sa ma intereseze bucataria italiana. Si a ramas pe To-do list pana saptamana asta cand am incercat si eu o versiune de tortellini al forno. Si a iesit foarte buna. Cheia este sosul rosé.

Reteta (4 persoane): Pentru sosul rosé

  • 5 linguri de ulei de masline extra virgin
  • ½ lingurita busuioc (uscat)
  • ½ lingurita cimbru. Recomand cimbru uscat. Daca e verde ar trebui sa pui 1-1½ lingurite de frunze de cimbru, dar aroma parca tot nu e la fel.
  • ½ lingurita oregano uscat.
  • 1 lingurita (vreo 5 fire) de patrunjel tocat marunt
  • ½ lingurita de fulgi uscati de ardei iute (optional) 
  • 1 ceapa tocata marunt
  • 1 ardei gras tocat marunt
  • 3 catei de usturoi, tocati marunt
  • 1 cutie (420 gr.) de rosii tocate
  • ½ cubulet de supa de legume/pui
  • 150 ml smantana de gatit
  • 1 pahar (125 ml) vin alb, sec
  • 70 gr. prosciutto crudo di parma
  • 20 gr. parmezan ras
  • ½ lingurita de sare de mare
  • ½ lingurita piper negru proaspat macinat

… si in plus:

  • 250 gr. tortellini pe gustul tau
  • 20 gr. parmezan ras

Cum se face:

  1. In timp ce prepari sosul, fierbi tortellini intr-o oala cu apa sarata, asa cum scrie pe pachet pana cand sunt „al dente”. Adica pana atunci cand simti ca pastele iti opun un pic de rezistenta la muscatura.
  2. Pentru sosul rosé… incalzesti uleiul de masline la foc mediu intr-o tigaie pentru sosuri.
  3. Adaugi busuiocul uscat, oregano, cimbru si fulgii de ardei iute. Amesteci
  4. Adaugi ceapa, ardeiul si usturoiul si le calesti cam 4 minute (pana cand ceapa devine transparenta)
  5. Adauga rosiile de la cutie si jumatatea de cubulet de supa si amesteca.
  6. Cand incepe sa fiarba, micsoreaza focul si adauga smantata si vinul. Amesteca din cand in cand, pana cand incepe sa fiarba.
  7. Adauga prosciutto crudo silasa-l la fiert, la foc mic, 5 minute.
  8. Adauga prima gramajoara de parmezan ras si amesteca. Mai lasa-l pe foc 1-2 minute.
  9. Preincalzeste cuptorul la 190°C/treapta 3 la cuptoarele cu gaze.
  10. Pune pastele fierte si scurse intr-un vas de lut/ceramica sau orice vas care rezista la cuptor.
  11. Adauga sosul peste ele si amesteca bine.
  12. Imprastie pe deasupra a doua gramajoara de parmezanul ras
  13. Baga vasul neacoperit la cuptor pentru 25 de minute.

14 responses to this post.

  1. Dar penele siciliene din aceiasi locatie le mai stii? (cu accent moldovensc suna mai amuzant)

    Răspunde

  2. Salut,

    Super reteta – a iesti super bine. Ai uitat sa specifici cand se aduga patrunjelul si piperul.

    Bafta!

    Răspunde

  3. Mama sunt fan tortellini de la trattoria! Nici nu stii ce bine imi pare ca am dat peste reteta ta. Chiar acum fug la cumparaturi:D

    Răspunde

  4. Posted by sefer on Octombrie 25, 2009 at 10:45 am

    timo, respectiv cimbrisor, e mai aromat decat cimbrul. de fapt nu e atat de aspru si e folosit in bucataria italiana, nu cimbru. toate ierburile aromate sunt mai bune fresh, nu uscate. gatesti cu cubulet de knorr, urat! brodo di pollo! si pastele in cuptor stau doar pt gratinat, lucru pe care il poti face si cu o salamandra, sa pui parmezan cand inca fierbe sosul….hmmm ma ia niste lectii de bucatarie!

    Răspunde

  5. @sefer:
    1. cred că am văzut cimbrişor doar o dată sau de două ori in Bucureşti şi nici nu mai ştiu unde. Mie îmi place foarte mult cimbru, aşa „aspru” cum e, deci nu văd de ce nu aş găti italieneşte pentru că nu aş găsi cimbrişor.
    2. Ierburile aromate sunt la fel de bune fresh ca şi uscate, doar să ai grijă cu cantităţile. Eu consider că cele uscate sunt chiar mai aromate şi împraştie aromele mai pregnant in mâncare decăt cele verzi şi dacă le foloseşti cum trebuie obţii un rezultat foarte bun.
    3. Cubuleţ de Knorr: Evident că aş prefera să am timp să fac brodo di pollo înainte de fiecare mâncare pe care o gătesc. Dar nu am timpul ăsta şi la fel mulţi dintre noi care gătesc după o zi la servici. Din când în când prepar o fiertură de pui şi o păstrez la congelator dar până acum nu am reuşit să ma organizez în aşa fel încât să o am la îndemână în permanenţă.
    4. Gratinare: poate că ai dreptate

    În final: dacă nu puneai ultima frază aş fi fost încântat şi ţi-aş fi mulţumit pentru intervenţie. Dar aşa… nici vorbă. Ar fi fost de preferat să citeşti tot blogul meu înainte să îţi închei comentariul aşa ca să vezi care sunt pretenţiile mele de bucătar. Una e să fii deştept alta e să faci pe deşteptul. Spre deosebire de ierburile aromate, diferenţa e mare şi nu se reglează din cantitate. Este ultimul comentariu scris cu un astfel de ton pe care îl accept sau la care răspund. Următoarele vor fi şterse pur si simplu.

    Răspunde

  6. Mmmmmm, mi-au iesit grozave si nici n-am pus toate ingredientele…. Mancau copiii de n-aveau timp sa respire.

    Răspunde

  7. @avmariailin: multumesc ca te-ai intors pe site pentru a spune cum ti-au iesit.

    Răspunde

  8. Nici n-am plecat d’aici pana n-au fost gata🙂 Abia astept sa incerc si altele….

    Răspunde

  9. Posted by honorius on Februarie 25, 2010 at 6:04 pm

    foarte tare reteta, o sa incer si eu!

    Răspunde

  10. Posted by del on Iulie 4, 2011 at 5:06 pm

    Sunt delicioase!

    Răspunde

  11. Posted by Cryss on Octombrie 31, 2011 at 4:37 pm

    Eu am facut reteta asta de doua ori, de fapt asta este a doua oara….si a iesit DELICIOS.
    Eu am pus toate ingredientele, ba chiar am adaugat unul si anume ciuperci proaspete taiate felii.
    Mi-a iesit mai bine decat la restaurant.
    Va urez sa o incercati !
    Pofta buna!

    Răspunde

  12. Posted by Crina on Aprilie 25, 2014 at 8:31 pm

    este o reteta excelenta pe care o fac de trei ani de cand am gasit-o, copiii mei o adora, multumim frumos !

    Răspunde

  13. Posted by Ionut on Iunie 22, 2016 at 9:38 pm

    De 4 ani folosesc aceasta reteta. Geniala si gustoasa pe masura! Multam fain.

    Răspunde

Lasă un răspuns

