Ardei copti moldovenesti


salata-de-ardei-copti-cu-rosii1

Dacă e să mă gândesc la mâncarea din copilărie am două amintiri grele: spanacul și merlucius-ul. Dar despre astea v-am vorbit aici și cu altă ocazie. Însă, dacă e să vorbim de amintiri plăcute, ei bine, mâncărica asta de ardei îmi va aduce aminte totdeauna de lucrurile bune și frumoase din copilăria mea.

Chestia asta e din Moldova si am realizat doar acu’ 2 luni când un prieten a venit la o serata de-a noastră de gătit cu salata asta făcută de mama lui. Nimeni din București nu mai gustase dar mie mi-a trezit amintiri foarte intense. Ai mei fiind din Botoșani, au venit si cu obiceiurile culinare odată cu migrarea lor la Constanta  (unde m-am născut eu). Rețeta e foarte simpla si nu m-as fi gândit sa o postez dacă nu as fi fost prezent la surpriza resimțita de prietenii mei din care nu au legătură cu Moldova. Cred ca va interveni cineva pe-aici sa spună ca de fapt chestia asta nu e moldoveneasca dar nu contează. am avut nevoie de o introducere!

Ah, și va rog sa țineți cont ca eu fac pozele astea in continuare cu telefonul mobil asa ca încercați sa vedeți dincolo de pozele puse.

Rețeta (pt 2-3 persoane):

  • 6 ardei grași sau kapia
  • 2 linguri de ulei de măsline extra virgin
  • 1 ceapa mare tocata mărunt
  • 400 gr. roșii decojite și tocate în cubulețe mici (sau o cutie de roșii de 420 gr.)
  • 1 lingura de sos de roșii
  • 1 lingurița de oțet balsamic (va dați seama ca pe-asta am băgat-o eu ca ai mei nu puneau oțet balsamic. Nu puneau oțet deloc și nici nu știam ca exista și oțet de-asta.)
  • ½ linguriță sare de mare (sau după gust)
  • ½ linguriță de piper negru proaspăt măcinat (sau după gust)

Cum se face:

  1. Coace ardeii pe gratar sau pe tabla sau cum stii tu mai bine. Bineinteles, cojeste-i si scapa de cotor si de samburi.
  2. Incalzeste uleiul intr-o tigaie larga la foc mediu.
  3. Caleste ceapa cu grija (cam 5 minute) sa nu se arda.
  4. Adauga rosiile,  sosul de rosii, otetul balsamic, sare si piperul. Mareste un pic focul si adu toata combinatia la punctul de fierbere.
  5. Micsoreaza focul si lasa-l asa cam vreo 10 minute, avand grija sa nu scada prea mult.
  6. Taie ardeii in bucati mari si puneti-i in tigaie. Amestecati. Mai lasa vreo 2-3 minute la foc mic.
  7. Se serveste cu mujdei de usturoi si/sau cu iaurt gras. Si cu paine obligatoriu proaspata.

5 responses to this post.

  1. Posted by cofi on August 9, 2010 at 10:53 am

    Eu stiu reteta asta de mult, dar cred ca iese mai frumoasa daca pui ardei mai rosii, sau portocalii, nu te supara, dar e o reteta super gustoasa si as vrea sa invite lumea s-o incerce, se stie ca mananci in primul moment cu ochii!

    Răspunde

  2. @cofi: ai dreptate, mananci in primul rand cu ochii si sunt de acord cu propunerea ta. Faza e ca ai mei acasa foloseau de obicei ardei verzi (pentru ca pe aia ii aveau in gradina) si pe-atunci, pe cand au inceput sa ma hraneasca cu mancare de-asta, ardeii portocalii nici nu cred ca existau.:)

    Ardeii din poza, daca imi aduc bine aminte, au fost primiti de la mama acasa deja copti si curatati. Deci nu aveau cum sa fie altfel decat verzi. :)) Am sa fac o data cu ardei in mai multe culori… si pana atunci poate imi iau si eu un aparat foto mai acatarii.

    Multumesc foarte mult pentru comentariu si pentru sugestie.

    Răspunde

  3. Posted by mariana botezan cu familia on Iunie 25, 2011 at 4:14 pm

    ….azi prepar aceasta mincarica………….imi place enorm side cind a descoperit-o si sotul meu a devenit MINCARICA PREFERATA DE VARA……..FETELOR FITOASE LE SPUN CA ARDEII DIN GRADINA PARINTILOR,ASA VERZI CUM ERAU,NU VOR AVEA AZI CALITATEA SI GUSTUL CELOR CE VOI II PREFERATI DE LA SUPERMARKET ADICA DE DIFERITE CULORI……….DRAGELE MELE,ACEIA SUNT…CHIMICALA PURA.ATIT CIT MAI AVEM FAMILII LA TARA NU REFUZATI NICI UN PRODUS DIN GRADINA LOR PTR CA ESTE…SANATATA CURATA….IN REST NUMAI DE BINE

    Răspunde

  4. Posted by madalina on Iunie 26, 2012 at 7:58 pm

    asta era tocanita pe care mama o gatea de obicei vara,pe langa ardeii din belsug mai continea si ceapa multa dar si un pui din ograda proprie,era o minunatie,o spun acum pt ca pe vremea aia nu prea imi placea, acum fiindu-mi pofta pt ca sunt departe de casa…

    arata bine si la tine si cred ca e si f gustoasa

    Răspunde

  5. Nu e nici un dubiu e moldoveneasca (Tara de Sus) si din cite stiu eu nu se punea otet deloc rosiile au suficienta aciditate in ele. Se serveste cu pui de tara si piure de cartofi !

    Răspunde

Lasă un răspuns

