Cozonac împletit şi pufos


Acum vreo doi ani în ajunul unei sărbători de Paşti, pe când eram mânat de dorinţa de a încerca orice în bucătărie, indiferent cât de greu era, dar doar pentru palmares şi pentru a posta pe acest blog, am făcut cozonac, aşa, ca la mama mea acasă.

Sunt trei lucruri pe care vreau să le spun despre cozonac:

  1. Cozonacul este „mâncarea” tradiţională românească şi nu micii, nu sarmalele. Cu cozonacul ar trebui noi să ne mândrim, nu cu micii.
  2. Să faci cozonac e greu. De fapt meritul meu în reţeta asta este doar ca am cules-o de la maică-mea şi o scriu aici după doi ani🙂. În rest, toată munca a facut-o prietena mea pentru că eu la un moment dat mi-am pierdut răbdarea.
  3. Maică-mea face  cel mai bun cozonac din lume. Reţeta asta încearcă să egaleze ce face maică-mea, dar a reuşit decat 99%, din cauza cuptorului. Totuşi, a iesit excelent şi în plus maică-mea are o viaţă de făcut cozonaci minunaţi în spate.  Nouă nu putea să ne iasă la fel de bun, din prima. O fi uitat ea să-mi spună de un ingredient sau mai degrabă despre un secret de fabricaţie. Dacă îl aflu, completez.

Reţeta (pentru 2 cozonaci)

  • 1 kg. făină  000
  • 600 ml. lapte
  • 200 gr. zahăr
  • 6 ouă
  • juma de pachet de unt
  • 100 ml. ulei de floarea soarelui
  • 2 cubuleţe de drojdie proaspătă
  • 1 linguriţă rasă de sare
  • esenţă de rom, coajă de lămâie
  • 50 gr. cacao
  • nuci
  • încă un ou pentru uns cozonacii înainte să-i bagi la cuptor 

Cum l-am facut:
1. Am încălzit laptele şi am amestecat separat o cană din laptele ăsta cu cca 200 gr. de făină într-un lighean.
2. Am frecat drojdia cu o lingură de zahăr şi apoi am amestecat cu 40 ml. (2-3 linguri) de lapte călduţ. Am pus chestia asta peste compoziţia de la pasul 1. Am amestecat bine şi am acoperit cu un şervet şi am pus-o la crescut, la cald. Asta se numeşte maiá.
3. Apoi am amestecat cele 6 gălbenusuri cu sarea până se dizolvă.
ă4. Am amestecat cu telul (sau cu robotul de bucătărie) zahărul rămas cu 3 albuşuri pâna s-au făcut spumă şi zahărul e dizolvat.
5. Cand compoziţia de la pasul 2 începe să facă bulbuci, m-am apucat de frământat: am adăugat gălbenuşurile şi cele 3 albuşuri cu zahăr şi am frământat, nene. Am adăugat treptat restul de făină şi am frământat, am frământat… Din când în când am adăugat lapte ca să mai înmoi coca.
5. Am pus în lighean uleiul şi untul un pic moale şi am tooooot frământat în continuare.
6. L-am lăsat la crescut în lighean, la cald, 30 de minute minim.
7. Miezul de nucă măcinat l-am amestecat cu cacao şi restul de 3 albuşuri. Am adăugat 150 gr. zahăr şi un pic de esenţă de rom şi/sau coaja de lămâie rasă.
8. Am împărţit coca în 4 bucăţi egale.
9. Am luat fiecare dintre cele 4 bucăţi, am intins-o cu făcăleţul şi am întins peste fiecare combinaţia de cacao cu nucă. Am rulat fiecare foaie într-un cilindru.
10. Am luat câte două rulouri, le-am împletit (simplu, unul peste altul😉 ) şi le-am pus în tava de cozonaci, în prealabil capitonată cu foaie de copt. Să nu uiţi să ungi un pic tava cu ulei pe sub hârtia de copt.
11. Am pui cei doi cozonaci la crescut încă 30 de minute
12. Am amestecat încă un ou cu puţin zahăr şi 2 linguri de ulei şi am uns cozonacii când sunt crescuţi
13. Am pre-încălzit cuptorul cu vreo 10 minute înainte cam la 180 de grade.
14. Am ţinut cozonacii la cuptor 50 de minute. Nu deschide uşa de la cuptor timp de 25 de minute! Doar după cele 25 de minute  poţi deschide uşa (de la cuptor🙂 ) să te uiţi să vezi dacă e nevoie de foc mai viu. Dacă ai cuptor cu geam şi cu lumină în interior, şi poţi vedea prin geamul ala😉, bineînţeles că e de preferat să nu deschizi uşa.
15. După ce îi scoţi, i-am uns cu un pic de miere dizolvată în apă. I-am lăsat să se răcească la temperatura camerei.

Atât! De parcă nu ar de-ajuns…

2 responses to this post.

  1. Posted by Miha on Decembrie 30, 2012 at 9:10 am

    bravo! super reteta!
    Am facut-o saptamana trecuta, de Craciun si mi-a iesit f f f buna!
    Multumesc din suflet
    Sa ai un An Nou 2013 plin de bucurii !
    M

    Răspunde

Lasă un răspuns

