Tom Kha Gai


Tom Kha Gai - finalDaca nu ai gustat niciodata aceasta supa, vei fi foarte neincrezator citind ingredientele folosite. Cand o vei gusta insa, te vei indragosti iremediabil de ea. Surprinzatoare precum primele semne ale dragostei, impresionanta armonie a gusturilor te va face sa n-o uiti niciodata. 
Reteta e simpla (daca o pot face pana si eu)
Tom Kha Gai - ingrediente
Ingredientele (pentru 4 persoane):

  • 4-5 cani de apa
  • o cutie 420 ml lapte de nuca de cocos
  • o bucata de ginger (3 cm lungime) curatat, taiat bucati mari si presat  – ar fi bine sa fie cat mai proaspat
  • 100 gr. ciuperci Pleurotus (pozele sugereaza ciuperci champignon, la recomandarea lui Chef am schimbat cu pleurotus si e bine)
  • 250 gr. piept de pui, taiat in fashii de 1 cm. grosime
  • 2 linguri Sos de Peste (Fish Sauce)
  • 1/2 – 1 lime (sucu’)
  • 1-2 ardei iuti, dupa preferinte (proaspeti sau uscati)
  • Frunze proaspete de coriandru (pentru ornat). Se poate si fara coriandru, dar e pacat. Aroma coriandrului e superba.
  • Optional: 6 frunze de kaffir lime, 1-2 tije de lemongrass taiate in bucati de 1-2 cm, pe diagonala pentru un gust acrisor. Daca nu le aveti, nu va stresati.

Pregatiti ingredientele.
_mg_0539.jpg_mg_0543.jpg_mg_0549.jpg_mg_0565.jpg_mg_0568.jpg

  1. Pune laptele de cocos, apa, lemongrassul, kaffir lime-ul si ginger-ul la fiert intr-o oala de ciorba vreo 3-5 minute sau pana incepe sa clocoteasca.
  2. Dupa 1-2 minute de fiert, dai focul la mediu si adaugi puiul si sosul de peste. Si astepti 10 minute…
  3. Se adauga sucul de lime, ardeii si ciupercile si se lasa totul pe foc fara capac, pentru cel putin 5 minute.
  4. Se orneaza cu coriandru in farfurie.

De preferat sa nu mananci gingerul, sa il scoti inainte de a servi. Are o aroma foarte puternica si s-ar putea sa nu iti placa. Dar nu e nicio tragedie daca il mesteci un pic… nu e otravitor. Nu incerca sa mananci lemongrass-ul! 😉

Pofta buna!

16 responses to this post.

  1. Posted by Chef on martie 22, 2008 at 10:10 am

    Probabil iti dai seama ca supa asta nu va avea nici o legatura cu ce inseamna tom kha gai (care inseamna de fapt fiertura de pui cu galangal…). Este imposibil sa faci tom kha gai fara lemongrass, galangal si kaffir lime. Nu va avea nici o legatura.. Macar spune undeva ca nu iese ce trebuie, daca tot te-ai obosit (laudabil dealtfel) sa prezinti reteta. Sau spune unde gasesti in RO ingredientele – pentru ca se gaseste si lemongrass, si galangal…

    Răspunde

    • Mi sono espresso male… intendevo proprio quello. E ci metto anche i miei limiti di autore.Ovviamente il fumetto è ancora più malleabile del cinema (costretto a inseguire l'esistente e lavorando di sottrazione dal mondo).

      Răspunde

    • Fantastic blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m totally overwhelmed .. Any ideas? Thanks!

      Răspunde

  2. @chef: sincer, nu stiu unde exista lemongrass sau galangal sau kaffir lime in RO. mi-as dori mult sa gasesc si iti multumesc pentru informatia asta, daca vrei sa o impartasesti pe site-ul asta.
    in ceea ce priveste „nu va avea nicio legatura cu ce inseamna tom kha gai” poate ar fi bine sa definim de la ce diferenta incolo sa poate spune ca ceva nu are legatura cu altceva. chiar daca sunt constient ca aroma subtila adusa de lemongrass, galangal si kaffir lime este apreciata de cunoscatori nu consider ca lipsa acestor ingrediente stirbeste dramatic din valoarea acestei fierturi prezentate aici.
    am gustat tom kha gai-ul servit la noi in Bucuresti: la Thai Moods, Siam si Bakkra Saffron si cred ca fiertura mea e mai buna. oricum, totdeauna e loc de mai bine si daca am sa aflu unde gasesc ingredientele care imi lipsesc, am sa imi revizuiesc post-ul.

    Răspunde

  3. Posted by chef on martie 23, 2008 at 11:07 pm

    Ei, despre chestia aia subtila vorbeam. Odata ce mananci amestecatura de cele adevarate si originale si pe cea de inlocuitori, iti dai seama ca nu prea au treaba… Fara galangal si kaffir nu m-as apuca nici batut de treaba asta.

    http://www.bizbazar.ro/anunt-30798-vand-exclusiv-produsele-bucatariei-thailandeze.html

    si lemongrass la metro baneasa, aprovizionat odata pe luna, la sectorul de legume, langa mormanul de patrunjel in stanga. Daca nu au, intreaba cu incredere, sunt mai mult decat fericiti sa-i scape cineva de el. Sau faci provizie la proxima iesire in orice tara civilizata, sunt supermarketuri thai cam peste tot. Ironic e ca mai peste tot e lemongrassul proaspat e greu de gasit, nu uscaturile…

    Răspunde

  4. Posted by chef on martie 23, 2008 at 11:10 pm

    Ah, si pentru binele tuturor, champignon nu prea au ce cauta in tom kha gai – pleurotus sau straw sunt la ele acasa aici.

    Răspunde

    • Bonjour,Je suis maman de trois enfants et je suis sur la region Bordelaise .J’ai enseignee 10 ans aux U.S.A et 2 ans en Island .Je suis actuelement intervenante en Anglais dans differentes ecoles de mon secteur .Je souhaite savoir s’il y a moyen de suivre les cours par internet et de faire la liaison avec l&oelur;scoqe la plus proche .merciMarie Sigurdsson

      Răspunde

  5. @chef. multumesc pentru tip-uri. de-abia astept sa vad daca gasesc lemon grass la metro. odata ce voi avea toate ingredientele ma voi apuca si am s-o compar cu cea din reteta propusa de mine. si am sa comentez sincer despre diferente.

    cat despre „…nu m-as apuca nici batut de treaba asta”, exagerezi. cand am ales sa prepar reteta cu ingredientele inlocuitoare, am preferat sa retraiesc niste clipe placute, de care imi era dor, decat sa ma cramponez de lipsa unor ingrediente subtile. mi-a iesit de multe ori prost reteta asta. si aveam si lemon grass atunci adus din tailanda (uscat, bineinteles).

    alta este insa ideea acestui blog si sper ca toata lumea sa o inteleaga.

    Răspunde

  6. @chef: a, era sa uit si eu. am sa incerc cu pleurotus. straw nu imi place ce avem noi in Romania. nu mai au nici un gust ciupercile straw in conservele alea.

    Răspunde

  7. Posted by chef on martie 24, 2008 at 10:32 am

    straw de conserva nu sunt prea de calitate, e adevarat. poti sa dai o tura prin dragonul rosu, la supermarketul de ingrediente chinezesti – au tot felul de chestii interesante, inclusiv black bean chili paste, snow fungus si alte urechi de lemn. eu am inteles ideea, dar trebuia sa imi descarc odata frustrarile acumulate citind tot felul de retete „orientale” de pe minunatele siteuri romanesti cu retete. am luat eu lemongrass acum cateva zile, musteste apa in el si e gros cat degetul.

    Răspunde

  8. @chef: daca ai inteles ideea, nu ti-ai ales bine siteul pentru a te defula.

    daca citesti retetele si pe alte siteuri, nu neaparat romanesti, ai sa vezi o multime de variante mai cu sens sau mai fara. la urma urmei, fiecare gospodarie are reteta proprie de ciorba: unii o acresc cu bors, unii cu zeama de varza, unii cu sare de lamaie, unii cu suc de lamaie. nimeni nu are niciun drept sa desfiinteze o alta gospodarie doar pentru ca face ciorba altfel decat a facut-o mama lui, la el acasa.

    faptul ca reteta mea nu este ca cea considerata originala nu e deloc relevant. sunt sigur ca inclusiv in tailanda exista versiuni in functie de regiune. bineinteles ca acel care a gustat-o in nord ar putea sa zica ca nu cea din sud e cea adevarata. asa ca nu are rost sa ma stresez de lucrul asta. nu consider ca supa asta e mai putin Tom Kha pentru faptul ca nu e galangal ceea ce folosesc eu. as fi putut sa o numesc supa de pui cu lapte de nuca de cocos si ginger si probabil ca nu ar fi fost nicio problema. e o varianta a lui Tom Kha.

    iti multumesc sincer ca mi-ai spus unde pot sa gasesc lemon grass. dar…

    eu am inceput scrierea la siteul asta cu zambetul pe buze, fara niciun pic de agresivitate, si din cauza asta nu inteleg agresivitatea din primul tau raspuns. nu am de ce sa dau nimanui socoteala, nu am de ce sa spun ca reteta mea nu e the real thing. eu stiu ca incerc sa fac fiecare reteta incat sa iasa din ce in ce mai buna. blogul asta al meu este despre „relaxare” si nu e un loc pentru descarcari. celalalt („Toate cele rele”) este pentru exprimarea nemultumirilor mele si/sau a altora. ai propuneri de mai bine, esti binevenit aici. am sa accept criticile tale in continuare, insa exprimate echilibrat, nu cu exprimari de genul „asta n-are ce cauta aici…” daca tot vorbim de subtilitate, hai sa fim subtili.

    vorbim de supermarketuri din tari civilizate? ei au oferta pe care o au acolo pentru ca populatia cunoaste bucataria thai si creaza cerere. la noi nu s-a creat aceasta cerere. e inadmisibil sa nu mai gasesti pasta de curry rosu sau galben in supermarketurile noastre. au avut, insa nu mai au. a fost o decizie economica luata de supermarketuri. daca nu cumpara nimeni, nu au mai adus. pasta de curry verde, prin nu stiu ce miracol, inca se gaseste. daca ne apuncam sa cumparam lemon grass pentru ca avem unde sa il folosim, cei de la metro o sa il ceara mai des decat o data pe luna. si cu timpul vom gasi si in supermarketurile noastre. si vom avea de castigat cu totii.

    asta as vrea sa se intample: sa gasim aceste ingrediente in supermarketurile din romania. nu mi se pare normal sa imi cumpar kaffir lime si tamarind din londra. am sa sun la telefoanele de pe linkul ala pe care mi l-ai trimis sa vad ce si cum.

    asta e misiunea pe care mi-o asum cand prezint retete tailandeze. ca oamenii sa le descopere si cu timpul sa doreasca sa ajunga si la subtilitati. daca vrei sa ma sustii, esti binevenit. daca nu, am sa incerc sa ma descurc singur sau cu altcineva care poate sa lase nemultumirile in afara blogului astuia.

    Răspunde

  9. Posted by chef on martie 24, 2008 at 1:39 pm

    2 mici observatii, si ma retrag – cand am spus ce am spus in primul post nu era nici o figura de stil – Kha inseamna galangal. Asa se zice in babilonia aia de limba. Tom Kha = supa cu galangal – si din punctul asta de vedere am zis ca n-are treaba. E ca supa de ceapa facuta cu praz. A doua – cand am zis frustrare, am zis-o tot cu zambetul pe buze, si avand impresia ca va fi inteleasa la fel – o frustrare reala s-ar fi concretizat in polemici cu doamna Mihaela, experta cartierului in bucatarie asiatica si forumuri, lucru care nu s-a intamplat. Asa-mi trebuie daca ma mananca in cur sa comentez pe bloguri. In rest, succes in ale bucatariei, asiatice sau neasiatice.

    Răspunde

  10. pacat ca ai ales sa te retragi. eu sper totusi ca doar temporar.

    Răspunde

  11. Posted by Relu on martie 19, 2009 at 10:04 pm

    pt jegosii de scorillo si chef: nu va bagati unde nu stiti, la Siam e original de la mama lor, voi sunteti niste bagaciosi in seama de kkt!….expertii p…lii !!!…

    Răspunde

  12. Relule, Relule!

    Singurul motiv pentru care iti las comentariul tau de mitocan este ca sa inteleaga lumea de ce am sa pun eu postul urmator.

    Revino sa-l citesti, Aurele!

    PS: NU-l cunosc pe Chef asa ca imi cer scuze eu prin intermediul comentariului asta al meu pentru comportamentul Aurelului.

    Răspunde

Lasă un comentariu